Vil du bli med å gå?

Mange er ikke med på frivillig aktivitet fordi ingen har spurt om de vil være med. Denne våren inviterer vi folk med til å bli med oss på tur.

To smilende personer i skogen. Fra gågruppen i Enebakk helselag. Foto: Ilja C. Hendel
Fra gågruppen i Enebakk helselag. Foto: Ilja C. Hendel

I år feirer vi Frivillighetens år. Vi skal vise fram bredden i frivilligheten og vi håper å invitere flere med inn.

Nordmenn er verdensmestere i frivillighet. Vi er flere medlemmer enn innbyggere i dette landet. Likevel er det fortsatt mange som ikke er medlem noe sted eller som deltar i aktivitet i regi av frivilligheten. Når forskere spør om årsak, er det mange som sier at grunnen til at de ikke er med, er at de aldri har blitt spurt.

Bli medlem i Nasjonalforeningen for folkehelsen. Nå er det halv pris for nye medlemmer.

Tørre å spørre

Vi skal bruke dette året til å bli enda flinkere til å spørre og invitere folk med. En av de tingene vi vil spørre om, er om folk har lyst til å være med på tur.

I Nasjonalforeningen for folkehelsen har vi mange turgrupper, som har ukentlig aktivitet under navnet «Gå med oss». Mange frivillige organisasjoner driver med ulike typer turaktivitet. I samarbeid med Kreftforeningen, Sanitetskvinnene, Den norske turistforening og Norsk Friluftsliv er vi også med på markering #Sammenpåtur, der vi før, på og etter Verdens aktivitetsdag 10. mai, vil invitere folk med på tur.

Å invitere folk med på en tur er lett. Sett opp en plakat, del på Facebook, send en sms – eller ring på døra for den del: «Har du lyst til å være med å gå en tur i nærmiljøet her på torsdag? Møt opp ved bussholdeplassen kl 18!»

Å si ja til å bli med er også kanskje lettere enn å si ja til å være med på et møte eller ja til å sitte i et styre. Det krever ingen kunnskap, bare at du tar på deg skoene og utejakka og møter opp.

Det er tanken bak #Sammenpåtur: Det gjør det lettere å spørre og lettere å si ja.

Ta vare på vanene

Å gå sammen er fint. Det er lettere å prate når man ikke sitter og ser hverandre inn i øynene hele tiden. På tur er det også greit å være litt stille sammen, om tanker og blikk vandrer litt eller fester seg på en vakker solnedgang eller en and som svømmer forbi.

Under pandemien er det mange flere av oss som har oppdaget gleden ved å gå turer i hverdagen. Å rusle en tur langs elva, bort til parken eller innom skogen har gitt gode avbrekk fra skjermen på hjemmekontoret og har blitt en ny måte å være sammen på når de vanlige måtene ble borte.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at hele 93 prosent av oss har gått på tur i nærområdet. Det er en stor økning siden forrige måling i 2020, som viste at 76 prosent svarte det samme.

Nå er det viktig at den gode vanen ikke glipper, selv om det er mer normalt igjen rundt oss. Det er bare 1 av 3 av oss som beveger oss nok i hverdagen, så det kan være fint å få litt drahjelp til å få dagens anbefalte 30 minutter.

Å komme seg ut er lettere om du har en avtale, som med å være med helselaget på ukas faste tur.

#Sammenpåtur er bare starten. Vi håper dette blir en aktivitet som gjør at mange organisasjoner får med seg nye turgåere!