Bli med og lag blekkspruten Roald

Roald, en heklet blekksprut, kan bidra til at mennesker med demens får mindre uro.

Hekleentusiasten Wiktoria Sortland har laget en oppskrift til en blekksprutfigur. Hennes ide, som vi gjerne bringer videre, er at alle som ønsker kan hekle slik blekksprut og tilby dem til sykehjem eller direkte til noen som trenger en. Blekkspruten Roald kan brukes av personer med demens som har behov for å ha noe å fingre med, som kan bidra til å forebygge uro.

Ta gjerne bilder når du  hekler og del på sosiale medier med #blekksprutenRoald

Mønsteret er gratis og kan deles fritt.

Mønster, med forklarende bilder (pdf)

Designer: Wictoria Sortland, @heklegram på Insta.

Garn

100% bomullsgarn, for eksempel Cotton medi (Europris), Sport bomull (Sparkjøp), Ren bomull (Nille).

Fargeforslag

Du kan velge å hekle hele i en farge, eller ha for eksempel ha en annen farge på tentaklene.

Garnmengde

Ca. 25 gram/100 løpemeter

Veiledende Heklenål

3 mm

Lengde

Ca. 16 cm

I tillegg

Syntetisk vatt. Det trenger ikke å være dyrt fyll fra hobby butikk. Andre fyll som kan brukes er fyll fra billige puter fra Jysk eller Ikea (ikke bruk garnrester eller fyll fra gamle puter).
Litt svart garn for å brodere øyne, evt. sikkerhetsøyer

Forkortelser

Mr – Magisk ring
Kjm – Kjedemaske
Lm – Luftmaske
Fm – Fast maske
Øk – Økning (to fast masker i en maske slik at antall masker i omgangen øker)
Fell – Felling (du lager en fast maske ut av to fast masker, slik at antall masker i omgangen blir redusert

Før du begynner

Blekkspruten bør lages i 100% bomull, og fylles med syntetisk vatt slik at den kan vaskes i vaskepmaskin. I tillegg vil det redusere risiko for allergiske reaksjoner. For ytterligere desinfeksjon kan den eventuelt fryses i 48 timer i tillegg.

Du skal hekle i spiral med mindre noe annet er spesifisert i oppskriften. Du kan lage ansiktet til blekkspruten etter eget ønske, men pass på at alle deler er sydd godt fast. Etter hver omgang står det et tall i parentes, dette er antall masker du skal ha etter denne omgangen.

For å lage usynlig felling, ta heklenålen gjennom fremre maskeledd på de to maskene du skal felle. Kast garnet over, trekk gjennom begge løkkene, kast over og trekk gjennom begge løkkene igjen.

Pass på at alt er godt festet, og at trådendene er godt skjult.

OPPSKRIFT

Omg 1: Begynn med mr og 6 fm (6)
Omg 2: Øk i hver maske (12)
Omg 3: *1 fm, øk*, repeter *-* ut omgangen (18)
Omg 4: *2 fm, øk*, repeter *-* ut omgangen (24)
Omg 5: *3 fm, øk*, repeter *-* ut omgangen (30)
Omg 6: *4 fm, øk*, repeter *-* ut omgangen (36)
Omg 7: *5 fm, øk*, repeter *-* ut omgangen (42)
Omg 8 – 12: 1 fm i hver maske rundt (42)
Omg 13: *5 fm, fell*, repeter *-* ut omgangen (36)
Omg 14: *5 fm, fell*, repeter *-* ut omgangen (30)
Omg 15 - 16: 1 fm i hver maske rundt (30)
Omg 17: *3 fm, fell*, repeter *-* ut omgangen (24)
Omg 18: 1 fm i hver maske rundt (24)
Omg 20: Hvis du ønsker å lage tentaklene i en annen farge, kan du bytte garnet nå. Du skal nå hekle kun i fremre maskeledd. Du kan selv velge hvor lange tentaklene skal være.

1 kjm i fremre maskeledd, 35 lm, snu arbeidet og lag 2 fm i hver kjm slik at det blir formet en spiral. 3 kjm i fremre maskeledd. 25 lm, snu arbeidet, lag 2 fm i hver kjm. Repeter rundt til du har 8 tentakler.

Du kan nå brodere øynene nå mellom rad 10 og 11. Det er valgfritt hvordan du ønsker ansiktet til blekkspruten skal se ut.

Omg 21: De neste maskene lager du i bakre maskeledd av maskene fra forrige rad. *2 fm, fell*, repeter *-* ut omgangen (18)

Omg 22: *1 fm, fell*, repeter *-* ut omgangen (12), fyll blekkspruten med syntetisk vatt.

Omg 23: Fell i hver maske rundt (6).

Sy igjen åpningen.

Fest ­alle løse trådender.

Ta bilder og del på sosiale medier med #blekksprutenRoald