Støtt oss

Erna Solberg – Norges første Demensvenn

– Jeg er veldig glad for kampanjen Demensvenn, som skal spre kunnskap om demens og hvordan det er å leve med sykdommen, uttalte statsministeren.

Mennesker med demens er unødig isolert og ensomme. For å kunne vise forståelse, respekt og omtanke, har folk bare behov for litt mer kunnskap om sykdommen. Derfor lanserer Nasjonalforeningen for folkehelsen nå kampanjen Demensvenn.

På lanseringsarrangementet ble statsminister Erna Solberg utnevnt til Norges første Demensvenn. I sin tale la statsministeren vekt på det viktige arbeidet frivillige organisasjoner gjør i lokalsamfunn rundt om i Norge.

Viktig grunnlag for kampanjen

En fersk undersøkelse utført av Opinion, på oppdrag fra Nasjonalforeningen for folkehelsen, gir et godt bilde av holdninger til demens i befolkningen. Opinions undersøkelse viser at det ikke er mangel på respekt for personer med demens, men avmakt og kunnskapsmangel. Mange vet ikke hvordan de bør møte og kommunisere med mennesker som har demens.

Hele 42 prosent sier de ønsker å bidra til at personer med demens kan bli mer inkludert i nærmiljøet. Men enda flere, 48 prosent, synes dette er vanskelig å ta stilling til, de vet ikke. Det kan være mange grunner til dette, men mangel på kunnskap er helt klart en viktig årsak.

– Undersøkelsen viser at kun åtte prosent mener de har tilstrekkelig kunnskap om demens og om hvordan de skal kommunisere med demenssyke. Dette er det mulig å gjøre noe med, sier Rugtvedt som håper så mange som mulig blir Demensvenner.

Stor internasjonal suksess

Kampanjen startet i Japan, og drives nå internasjonalt av britiske Alzheimer Society, som Nasjonalforeningen for folkehelsen har inngått samarbeid med. På verdensbasis er det over 14 millioner Demensvenner i 36 ulike land.

Bli demensvenn og se kampanjefilmene her

Dette er Demensvenn

Mange som får demens opplever at de rundt seg rekker seg litt unna, og ikke helt vet hva de skal gjøre. Vi tror det skyldes mangel på kunnskap. Som Demensvenn har man ingen forpliktelser. Det hjelper deg bare å møte mennesker som har demens med forståelse, respekt, og omtanke. I hverdagen kan det gjøre deg til noe mange trenger – en venn.

Når du har meldt deg som Demensvenn vil du motta sju digitale brev om demens. De dreier seg om hva en Demensvenn kan gjøre, og råd for kommunikasjon. I tillegg dreier brevene seg om arvelighet, forebygging og forskning.

– Vi vil oppfordre alle våre medlemmer til å bli Demensvenner. La det bli en skikkelig dugnad for å vise støtte til alle som er berørt av demens. Alle som registrerer seg får mulighet til å å bestille pins og bruke symbolet på sin facebookprofil, sier Lisbet Rugtvedt.

Bli demensvenn og se kampanjefilmene her