Støtt oss

Halvparten av kommunene er ikke forberedt på demensøkning

Økningen i antall eldre fører til økende antall som får demens. Halvparten av norske kommuner er ikke forberedt denne økningen, viser en ny undersøkelse.
Bilde av fagsjef i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Tone Torgersen.

- Kommunene har i lang tid visst om at omsorgsbehovet vil øke som følge av at vi blir flere eldre og at flere får demens. Den forventede veksten av eldre er allerede i gang, og det er svært alvorlig og bekymringsfullt at nesten halvparten av kommunene ikke er forberedt, sier Tone Torgersen, fagsjef i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

I dag lever over 100 000 mennesker med demens i Norge. Det er forventet at dette vil nær dobles i løpet av de neste tiårene, fordi vi blir flere eldre i befolkningen.

Klare svar fra undersøkelsen

Bilde av en graf med samme tall som i teksten under

Nær halvparten av landets kommuner er ikke forberedt på denne økningen, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Sentio på vegne av Nasjonalforeningen for folkehelsen. Undersøkelsen ble besvart av politisk og administrativ ledelse i 317 kommuner:

• 48 prosent sier at de er helt eller litt enig i at deres kommune «er rustet til å møte den forventede økningen i antallet personer med demens de kommende årene».
  • 49 prosent er litt eller helt uenig i at kommunen deres er godt nok forberedt på dette.
  • 4 prosent svarer at de ikke vet.

Kommuner med under 2000 innbyggere er signifikant mindre enige i påstanden enn større kommuner.

- Vi stilte det samme spørsmålet i 2022, og andelen som er mener de er forberedt har ikke steget. Tvert imot, det kan se ut som om den har sunket noe, selv om det alltid vil være små variasjoner når man gjennomfører slike undersøkelser.

Beregninger anslår at den uformelle omsorgen i Norge utgjør om lag 136.000 årsverk. Dette er omtrent på samme nivå som den kommunale omsorgstjenesten, som utgjør om lag 142.000 årsverk (Demensplan 2025).

- Allerede i dag er det mange som ikke får den hjelpen de trenger. Nasjonalforeningen er bekymret for at personer med demens ikke vil få tilbud om den hjelpen og omsorgen de har rett på, om kommunene ikke setter inn støtet for å ruste opp nå. Denne pasientgruppa har ikke tid til å vente, sier Tone P. torgersen.