Støtt oss

Nå skal 100 000 skolebarn få røre på seg!

Stillesitting er dårlig for helsa. Fysisk aktivitet i skoledagen er livsviktig. 4.mai går startskuddet for Hopp for hjertet, en av Norges største aktivitetskonkurranser for barn

Mye har vært annerledes og vanskelig for barn og unge, det siste året. Hver tredje elev hadde under 30 minutter fysisk aktivitet per dag under koronanedstengningen, viser en fersk studie fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Mer tid foran skjerm, hjemmeskole og begrensninger for fritidsaktiviteter, har gjort det vanskelig å følge helserådene om minst en times fysisk aktivitet hver dag.

Dette bekymrer Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

- Mange barn har sittet alt for mye stille under pandemien, og det er alvorlig. Derfor er det i år ekstra gledelig i år å kunne gjennomføre en av Norges største aktivitetskonkurransen for barn; hoppetaukonkurransen Hopp for hjertet. I løpet av mai skal nær 100 000 barn fra 4. til 7. trinn i hele Norge, delta i konkurransen, og hoppe sammen i skoletiden.

Det er 16. gang Hopp for hjertet arrangeres. I år er konkurransen ekstra viktig, nå som behovet for fysisk aktivitet og samhold er stort. Tirsdag 4. mai går startskuddet, der skolene skal konkurrerer om å hoppe mest mulig. Med Hopp for hjertet ønsker Nasjonalforeningen for folkehelsen å inspirere til økt fysisk aktivitet i skolen. Vi vil å bidra til at elevene får en positiv opplevelse av å være fysisk aktive og trivsel i fellesskap. Alle elever skal kunne delta i Hopp for hjertet sammen med klassen sin. Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy samme

- Hopp for hjertet løser ikke problemet med inaktivitet, men kan inspirere lærere til å integrere fysisk aktivitet i skolehverdagen. Vårt ønske er at alle skolebarn skal få en times fysisk aktivitet i løpet av skoledagen, og at de kan få hoppe og røre på seg hele året, ikke bare i mai, sier Mina Gerhardsen, og ønsker alle barn som deltar i Hopp for hjertet, og lærerne deres, lykke til!

www.hoppforhjertet.no for mer informasjon.

Pressebilder av Mina Gerhardsen

Høyoppløselig versjon av toppbildet Fotobyline: Signe Fuglesteg Luksengard