Når mor eller far får demens

Det er ikke lett for barn eller ungdom å takle at mor eller far får demens. Man føler seg ofte veldig alene. Derfor har Nasjonalforeningen for folkehelsen opprettet et nytt tilbud: unge likepersoner.

At mamma eller pappa får en demenssykdom, kan oppleves som en katastrofe. Mange unge pårørende synes det er vanskelig å være åpen om sykdommen og kan oppleve at det er enklere å snakke med noen med samme erfaring, som er mer lik dem selv i alder og livssituasjon.

Endret dynamikk

En demenssykdom endrer dynamikken i en familie, og barn kan bli nødt til å ta mer ansvar i hjemmet enn det som er vanlig for unge i samme alder. Deres ungdomstid kan bli veldig vanskelig - en periode i livet der det skjer mye på skolen, i fritiden, med venner og kanskje kjærester. At mor eller far ikke lenger er den trygge omsorgspersonen, kan være tøft og vanskelig å forholde seg til. Mange unge ender med å isolere seg, og kan oppleve sinne, ensomhet og dårlig samvittighet.

Et tilbud til unge pårørende

Det finnes få tilbud for unge pårørende. Målet med tilbudet «unge likepersoner», er å gi denne gruppen pårørende støtte og noen å snakke med. En likeperson er en person som selv har opplevd demens i nær familie, og som ønsker å hjelpe andre i samme situasjon. De unge likepersonene har vært gjennom kursing i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen, og de har taushetsplikt. Prosjektet er støttet av ExtraStiftelsen.

Bli kjent med de unge likepersonene