Støtt Demensaksjonen

Denne uka er bøssebærere ute over hele landet for å samle inn penger til Demensaksjonen. Møter du ingen bøsser? Vipps gjerne til 2216!

Demensaksjonen er Nasjonalforeningen for folkehelsens årlige informasjons- og innsamlingskampanje til inntekt for demensforskningen og våre lokale demensaktiviteter.

Organisasjonens demensforeninger og helselag over hele landet arrangerer alt fra temamøter, stands, basarer og bøsseinnsamling, til konserter med mange av landets demenskor. Mellom 70 og 100 ungdomsskoler som har valgfaget «Innsats for andre» deltar også.

Bare forskning kan stoppe demens

For å knekke demenskodene, trengs det forskning! Over 100 000 mennesker har demens i Norge. Antallet vil dobles i løpet av de neste tiårene, dersom vi ikke lykkes i å finne behandling.

I Nasjonalforeningen for folkehelsens demensforskningsprogram forsker landets beste miljøer på risikofaktorer, årsakssammenhenger, forebyggende tiltak, diagnostiske metoder og effektiv behandling av demens. Siden 2002 har vi bidratt med over 264 millioner til demensforskningen.

Ingen skal møte demens alene

Demens er en fellesbetegnelse for forskjellige sykdommer eller skader i hjernen. Sykdommene utvikler seg over tid og fører til økende endringer i hjernen. Hukommelsesproblemer, vansker med språket, orienteringsproblemer og vanskeligheter med daglige gjøremål er vanlig.

Mange tror demens kun rammer eldre, men også yngre personer kan få demenssykdom. Over 400 000 er nær pårørende til en med demens. Av alle som lever med demens i dag, antar vi at minst 2 000 er under 65 år, men disse tallene for yngre er usikre anslag, og det kan være flere.

Nasjonalforeningen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende. Du får støtte i våre lokallag.

Få råd fra fagfolk om demens

På Demenslinjen treffer du spesialsykepleiere som kan svare deg. Demenslinjen er åpen mandag til fredag kl. 09-15.

Ring : 23 12 00 40
Eller send oss epost: demenslinjen@nasjonalforeningen.no

Om Demensaksjonen

Demensaksjonen har vært arrangert siden år 2000, og finner alltid sted i tilknytning til Den internasjonale Alzheimerdagen 21. september.

Takk til alle som bidrar!

Støtt forskningen på demens