Takk for at du holder avstand

Bli med og sørg for at det blir tryggere for alle å være utendørs, gå en tur og treffe venner.

Vestene med budskapet "Takk for at du holder avstand" skal bidra til at flere trygt tør å bevege seg utendørs under koronapandemien. Du kan kjøpe vesten for 120 kroner, som inkluderer porto, ved å sende oss en e-post til ekspedisjonen@nasjonalforeningen.no. Vestene er romslige og finnes kun i en størrelse.

Pandemien fører til at flere hundretusener av mennesker i Norge må ta ekstra smittevernhensyn, fordi de på grunn av høy alder eller underliggende sykdom, er i risikogruppen for alvorlig sykdom, dersom de smittes av covid-19.

Mange vil av den grunn være mindre i kontakt med andre i lang tid, og har ekstra behov for å komme seg utendørs, både for å være i fysisk aktivitet og for å møte andre på trygg avstand. Samtidig er mange engstelig fordi de kan oppleve at det å være utendørs fører dem for nær andre som også er ute og går.

Vestene med budskapet "Takk for at du holder avstand" kan brukes av alle som ønsker det. Lokallagene i Nasjonalforeningen for folkehelsen i forbindelse med trim- og gågrupper.

Refleksvestene er et tydelig tegn på oppmerksomhet knyttet til risiko, men har samtidig et positivt og høflig budskap som alle kan være formidlere av. Vi vil gjøre det mulig for flere å bidra til dugnaden for at alle trygt kan ferdes utendørs. Vi vil styrke folkehelsa ved å bygge ned utrygghet som gjør at folk blir inne når de ønsker å være ute.