Om Nasjonalforeningen

Hjerteforskningsprisen

Hjerteforskningsprisen er en anerkjennelse og belønning som gis på grunnlag av betydelige resultater innen hjerte- og karforskningen.

Nasjonalforeningens pris for hjerte- og karforskning skal være en stimulans til forskning innen hjerte- og karfeltet i Norge. Samtidig skal den motivere forskere til å satse innen hjerte- og karforskning. Hjerteforskningsprisen har også til hensikt å skape økt oppmerksomhet om hjerte- og karforskning.

Hvem kan motta Hjerteforskningsprisen?

Hjerteforskningsprisen gis til en forsker eller forskningsgruppe i Norge som holder høye faglige mål. Prisen er en anerkjennelse og belønning som gis på grunnlag av betydelige resultater innen hjerte- og karforskningen. Det kan dreie seg om enkeltstående arbeider eller resultat av lang tids forskningsaktivitet. Siden hjerteforskningsprisen skal motivere til fortsatt forskning, må kandidaten fortsatt være aktiv innen hjerte- og karforskning. Tildelingen skjer uavhengig av om kandidaten mottar eller har mottatt forskningsmidler fra Nasjonalforeningen for folkehelsen Det norske råd for hjerte- og karsykdommer.

Medlemmer av hjerte- og karrådet kan ikke motta prisen så lenge de innehar verv i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Hjerteforskningsprisen består av et beløp på 200 000 kroner og et grafisk blad. Prisbeløpet må brukes til hjerte- og karforskning.

Saksgang

• Hjerteforskningsprisen utlyses 1. august hvert år og fristen for å fremme kandidater er i midten av oktober.
  • Forslag til kandidater kan fremmes av ansatte i høyskoler, helseforetak og universiteter, og sendes på standardisert skjema til hjerte- og karrådet v/ Øivind Kristensen, e-post: oikr@nasjonalforeningen.no.
  • Vurderingen av kandidater er konfidensiell. Hjerte- og karrådet vedtar tildelingen på møte i november.
  • Hjerteforskningsprisen deles ut hver vår under tilstelningen Nasjonalforeningen for folkehelsens forskningspriser.

Mottakere av Hjerteforskningsprisen

2023 Professor Dan Atar