Tilbud og aktiviteter

Si ja til demensvennlig samfunn

Over 190 kommuner, bydeler, og flere servicenæringer, deltar i vårt arbeid for et mer demensvennlig samfunn. Med enkle grep kan også din kommune eller bedrift være med. Avtale og kursmateriell er gratis.

Hvorfor bli med?

Et mer demensvennlig samfunn er avgjørende for mange og bra for alle. Personer med demens blir mer selvhjulpne og kan leve aktive liv lengst mulig. Ved å bli møtt med respekt og forståelse, vil personer med demens og deres pårørende oppleve trygghet, frihet og verdighet. Kunnskapen bidrar til at arbeidshverdagen til personer i ulike serviceyrker blir enklere, og kommuner og servicenæringer som deltar får et positivt omdømme.

Se oversikt over demensvennlige kommuner

Hvordan gå fram?

• Kommune ved ordfører inngår en avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen.
  • Avtalen er gratis, og inneholder kursmateriell og annen opplæring.
  • Kommunen oppretter en arbeidsgruppe for rekruttering og opplæring av ansatte i privat og offentlig servicenæring i sin kommune. (Eks. butikker, apotek, bibliotek, kollektivtrafikk, drosje, kafe osv.)
  • Kurset varer 1,5 time, og kursdeltakerne lærer hvordan møte personer med demens.
  • Ved gjennomført kurs, får bedrifter i kommunen et klistremerke som viser at ansatte har kunnskap om personer med demens.

Kontakt oss for mer informasjon om arbeidet for et mer demensvennlig samfunn:  demensvennligsamfunn@nasjonalforeningen.no

Logg inn til Demensvennlig samfunn

Et demensvennlig samfunn handler om å inkludere personer med demens og deres pårørende. Et slikt samfunn gjør det enklere og tryggere for personer med demens å mestre hverdagslige aktiviteter.

Se filmen om Bodil og hennes partner som forteller om hverdagen med demens.