Musikk og trening

Sang, dans og bevegelse til musikk gir glede og overskudd til de fleste. For personer med demens er musikk, og bevegelse til musikk, en spesielt egnet vei til minner og mestring.

Her presenterer vi en veileder til alle som vil bidra til aktivitet for personer med demens. Prosjektet er finansiert med midler fra ExtraStiftelsen.

Målet  er å skape et fellesskap rundt fysisk aktivitet og musikk som gir en opplevelse av inkludering og fellesskap. Aktivitetene er godt egnet både i og utenfor institusjon og i frivillig regi, slik denne filmen viser.

Filmene viser et forslag til musikk og bevegelser. Musikken er valgt med tanke på at målgruppen skal ha tilhørighet til musikken, og at den skal være god å trene til. Trimøvelsene er valgt for å dekke de viktigste muskelgruppene.

Vi anbefaler et samarbeid mellom ansatte og pårørende, siden det er de to gruppene som er de viktigst omsorgspersonene i den sykes hverdag. Det er også mulig å knytte frivillige til prosjektet, ettersom mange frivillige har et sterkt engasjement for å skape gode aktiviteter for personer med demens. God planlegging er viktig før oppstart.

Mennesker er forskjellige, også når de har en demenssykdom. Ikke alle vil trives i en gruppeaktivitet. For noen vil sykdommen gjøre det vanskelig å delta, selv om de ville ha likt det da var friske. Men for mange, selv med langt fremkommet demens vil det være mye glede og mestring knyttet til musikk og bevegelse sammen med andre.

Se alle øvelsene

I filmen reiser personene seg underveis i treningen. Dette må tilpasses hver gruppe. Det er ikke nødvendig å reise seg for å få god treningseffekt. Vi foreslår at enten reiser alle seg, eller ingen. Merk dere at vi bør vektlegge både oppvarming og avspenning. Husk at dette kan være krevende trening for deltakerne. Alle som bidrar må kjenne sin rolle og være lydhøre overfor personene med demens. Gi dem tid til å ta seg inn etter trening. Server frisk og god drikke etterpå.