Støtt oss

Tilbud og aktiviteter

Si ja til et mer demensvennlig samfunn

Vil du gjøre en innsats for at mennesker med demens skal få det litt enklere å mestre hverdagen i sitt nærmiljø?

Demensvennlig logoDu kan bidra ved å arbeide for at din kommune blir med i kampanjen for et mer demensvennlig samfunn. Den legger til rette for at mennesker med demens skal kunne opprettholde et aktivt liv så lenge som mulig.

Målet med Nasjonalforeningen for folkehelsens arbeid for et mer demensvennlig samfunn, er at mennesker med demens skal møte forståelse, respekt og støtte fra de gruppene i befolkningen som de trenger hjelp fra. Det vil gjøre det mulig for dem å utføre vanlige hverdagsaktiviteter, som for eksempel:

• Å handle, bruke offentlig transport og kommunisere med offentlige myndigheter.
  • Delta i foreningsliv, være i fysisk aktivitet, bruke kulturaktiviteter som for eksempel bibliotek, kino og konserter.
  • Nasjonalforeningen for folkehelsen ønsker at personell i offentlig og privat servicenæring, som for eksempel bibliotekarer, butikkmedarbeidere, kioskmedarbeidere, servitører, bussjåfører og medarbeidere på kommunens servicetorg, skal få opplæring i hvordan de best mulig kan møte mennesker med demens.

Nasjonalforeningen for folkehelsen er opptatt av at mennesker med demens kan få en enklere og mer aktiv hverdag hvis vi alle er litt mer oppmerksomme, har litt mer kunnskap og kan bidra litt oftere med en hjelpende hånd. Det er viktig for både livskvalitet og helse.

Les mer om hva kommunen din kan gjøre

Over 100 000 mennesker i Norge har demens og minst 40 000 bor i sine egne hjem. I årene som kommer vil stadig flere få demens, og det vil bli et stort behov for å avmystifisere sykdommen og bygge ned samfunnsskapte barrierer.

Se oversikt over demensvennlige kommuner