Tilbud til skoler

Undervisningsopplegg om mat og helse

Smart på mat er Nasjonalforeningen for folkehelsens gratis undervisningsmateriell for mat- og helsefaget. Undervisningsopplegget publiseres i samarbeid med Elevkanalen.

Smart på mat retter seg mot læreplanens kompetansemål for 5.-7. trinn, og det er utviklet i samarbeid med pedagoger og lærere. Nettstedet er gratis å bruke for alle.

Undervisningsopplegget har fire temaer:

• Matvaregrupper
  • Kroppens puslespill
  • Lev vel
  • Energi

Under hvert tema finner du en artikkeltekst med fagstoff, ferdige presentasjoner, kviss og oppgaver. Presentasjonene varer i inntil 10 minutter og er laget slik at lærerne kan vise dem til klassen. De forskjellige oppgavene kan gjøres i klasserommet, på datarommet eller på kjøkkenet.

Smart på mat kan brukes av elevene individuelt eller i klasse- og gruppevis. Nettsiden kan også brukes utenfor skoletiden.

Grunnlaget for god helse legges tidlig i livet. Derfor er det viktig at barn får gode vaner og kunnskap om sunt kosthold. Dette vil vi bidra til med undervisningsmateriell Smart på mat.

Gå inn på www.smartpamat.no, og prøv undervisningsmateriellet!