Likeperson-informasjon

Fortell at du er likeperson!

For å komme i kontakt med pårørende som har behov for å snakke med deg, er det lurt å informere om tilbudet i din kommune.

Fortell gjerne at du er likeperson på lokale pårørendeskoler, institusjoner, som sykehjem og legesentre, og åpne møter og arrangementer i regi av din lokale demensforening. Du får brosjyre/flyer med informasjon om likepersontilbudet, og ditt eget visittkort som du kan dele ut.

Det er opp til hver enkelt hvordan man vil markedsføre seg, men som regel er det et pluss å stå fram i lokalavisen. Det er en laget en egen pressemelding, som du fyller inn et par setninger på. Send denne til din lokalavis.

Du har også tilgang til en egen powerpoint-presentasjon som du kan bruke når du skal presentere deg og likepersonsarbeidet. Husk at du må fylle inn et par punkter her også.

Alle våre frivillige likepersoner blir også presentert på våre nettsider med navn, bilde, kontaktinformasjon og en kort beskrivelse av erfaringen som pårørende. Mange av lokallagene har også egne brosjyrer som du som likeperson kan presenteres i.

For å komme i kontakt med nye pårørende, er det en rekke instanser du kan kontakte, og som kan tipse andre pårørende om å kontakte deg:

• Pårørendeskoler
  • Demensteam/-koordinator
  • Dagsenter
  • Institusjoner (sykehjem, sykehus, legesenter)
  • Pårørendeforeninger
  • Internett (samtaleforum)