En viktig film om demens

Det er sjelden vi får se demenssykdommen innenfra. Men filmen «The father» viser fram nettopp det.

En eldre mann kikker ut av vinduet i leiligheten der han har bodd i åresvis. Eller er det faktisk hans leilighet? Og datteren kommer hjem og skal lage middag. Eller er det datteren? Hvorfor sier hun at hun skal flytte til Paris og så sier hun at hun ikke skal det?

Skuespiller Anthony Hopkins fikk Oscarprisen for sin rolle som demenssyke Anthony. Det var fortjent. Hans formidling er med på å gi viktig innsikt i hvordan det er å leve med demens.

Å leve med demens

Over 100 000 mennesker lever med demens i Norge. Alder er den største risikoen, så de fleste er eldre, men sykdommen kan også ramme yngre.

Demens er en sykdom som systematisk bryter koblingene i hjernen som gjør at hukommelse og sammenhenger gradvis blir borte. Orienteringsevnen er ofte det første som blir borte, så hukommelsen.

Alzheimers sykdom er den vanligste formen for demens, men også denne finnes i flere versjoner. Det finnes også en rekke andre demenssykdommer.

Med økende levealder i Norge, forventer vi at antallet som lever med demens vil mer enn dobles de neste tretti årene. Vi vil få mange flere som må gjennom det samme som filmens Anthony.

Mer kunnskap trengs

Filmen «The father» er vakker laget, med Anthonys favorittoperamusikk som bakgrunn gjennom filmen. Men den er også så hjerteskjærende, der vi som seere er med på innsiden i opplevelsen av å ha likt en hjemmehjelp som plutselig kommer tilbake som en helt annen, i frykten for en aggressiv svigersønn, som ikke er der likevel og i spørsmålene etter en død datter, om når hun kommer på besøk.

Det å hele tiden prøve å forstå det som skjer, når hjernen ikke lenger gir deg støtten til å skjønne hvem du møter, hva de sier eller hva som skjer, er fryktelig krevende. Denne filmen er så god fordi den nettopp gir innsikt i den kampen for å forstå omgivelsen, som mennesker med demens står i nesten hele tiden.

Med så mange medmennesker blant oss som rammes av demens, både som pasienter og pårørende, er det viktig med flere som forstår mer om hvordan denne sykdommen virker.

Vond og viktig

I Nasjonalforeningen for folkehelsen jobber vi for at flere skal kunne mer om demens, fordi vi trenger flere som kan se, forstå og ta et skritt fram for å hjelpe når det trengs.

Som demensvenn sier du ja til å motta mer kunnskap om demens, med nyhebrev på e-post.

Vi jobber sammen med over 140 kommuner om demensvennlige samfunn, der vi bidrar til opplæring av medarbeidere i ulike yrker der de møter folk, som butikkansatte og drosjesjåfører.

I våre 170 demensforeninger drives det aktivitet for mennesker med demens og deres pårørende og vi er med i opplæring og samtalegrupper for pårørende. For oss er det et viktig mål at ingen skal møte demens alene.

Filmen «The father» er sår og vond å se. Jeg kjente selv at jeg ble sliten av å være i Hopkins forvirrede univers og tenkte at når jeg blir mentalt utmattet av 1 time og 37 minutter i en uklar virkelighet, hvordan er det da å leve med dette hele tiden?

Det er derfor denne filmen er så viktig. Den gir kunnskap vi trenger for å møte de som rammes av denne brutale sykdommen og bidra så godt vi kan til liv med innhold og gode stunder så lenge vi kan.