Innsats for andre

Din skole kan bidra til et mer demensvennlig samfunn

Bilde av en ung dame som er pårørende til en far med demens
Pappaen til Marie fikk demens da hun var tenåring. Marie følte seg veldig alene da pappene ble syk, det var så mye som var vanskelig å snakke om. Marie er med i filmen Jakten på gode øyeblikk for å bidra til større åpenhet om sykdommen. Hun håper at det vil føre til at færre ungdommer vil oppleve det samme som henne og broren Sindre.

Det å være en demensvennlig kommune betyr blant annet at ansatte i privat og offentlig sektor, som taxisjåfører, butikkansatte og ansatte i NAV får kunnskap om demens og hvordan de best kan hjelpe dem som har den dødelige hjernesykdommen.  Når flere har kunnskap om demens blir hverdagen enklere for dem som lever med demens.

Mange ungdommer har besteforeldre eller oldeforeldre med demens

I dag er det 78 000 mennesker i Norge med alzheimer eller en annen demenssykdom.  Dette er et nøkternt anslag og antallet er sannsynligvis høyere.  Det betyr at svært mange har en med demens i sin nære familie.

Nasjonalforeningen for folkehelsens undervisningsopplegg egner seg godt til oppstart av faget Innsats for andre. Gjennom de første undervisningsukene om høsten får elevene oppgaver som gjør at de er innom alle kompetansemålene i faget, både planlegging, gjennomføring og evaluering av aktiviteten, Demensaksjonen.

Noen ungdommer har foreldre med demens

Victoria Frelsøys pappa fikk alzheimer da hun gikk på ungdomsskolen. Det gjorde livet hennes svært vanskelig, og hun følte seg veldig alene.

Victoria er i dag frivillig likeperson i Nasjonalforeningen for folkehelsen.  Det betyr at andre unge i samme situasjon kan snakke med henne om det å ha en far eller mor med demens.

La elevene dine lære mer om frivillighet med vårt undervisningsopplegg.

Samarbeid med frivillige

Nasjonalforeningen for folkehelsen har ca. 450 lokallag over hele landet.  Mange skoler med valgfaget Innsats for andre har hatt godt samarbeid med dem.

Lokallaget hjelper til med materiell og foredragsholdere.  Det elevene ofte husker best, er besøk fra en pårørende til en med demens.  Mange i lokallaget er selv pårørende.

Ansatte ved våre fylkeskontorer hjelper dere med å kontakte aktuelle lokallag.

SigridFestoBjorgen_2.jpgEt kræsjkurs i frivillighet

Sigrid Festø-Bjørgen, lærer ved Holtan ungdomsskole i Horten, hadde valgfaget Innsats for andre for første gang i 2017.

- Vi valgte å bruke Nasjonalforeningen for folkehelsens gratis undervisningsopplegg og det ga oss rett og slett en brakstart på skoleåret.

Hun er sikker på at kunnskapen elevene har fått om demens vil få positive konsekvenser. Det er noe de kan prate om med innsikt.

Nyttige lenker