Tilbud og aktiviteter

Gratis treningsfilmer

Nasjonalforeningen for folkehelsen har laget åtte treningsfilmer, hver på 30 minutter. Disse passer godt for både hjemmetrening og gruppetrening.

Det er fire forskjellige treningsområder, fordelt på nivå 1 og nivå 2. Nivå 1 er for deg som ikke har trent så mye, mens nivå 2 er for deg som er litt mer trent. Det er de samme øvelsene som i nivå 1, bare gjort litt tyngre.

Det er idrettspedagog Ida Cecilie Juhasz som tar deg igjennom alle øvelsene. Det følger også med et treningshefte til tre av filmene.

Kondisjonstrening

Du trenger ikke noe utstyr til denne treningen.

Kondisjonstrening nivå 1

Kondisjonstrening nivå 2

Lokale trimtilbud

Balansetrening

Det er ekstra viktig å trene balanse med økende alder, for å forebygge fall og mestre dagliglivets oppgaver.

Du trenger en matte, et håndkle eller noe annet å ha under deg.

Balansetrening nivå 1

Balansetrening nivå 2

Treningshefte - balansetrening (pdf)

Styrketrening

Styrketrening er viktig for å forebygge skader og vondter, og for å mestre dagliglivets oppgaver. Vi blir anbefalt å trene styrke to ganger i uken.

Du trener en stol/benk, treningstrikk, matte, håndkle eller noe annet å ha under deg.

Styrketrening nivå 1

Styrketrening nivå 2

Treningshefte - styrketrening (pdf)

Avspenning

Avspenning er stressreduserende, og har vist seg å ha god effekt på blodtrykket. Du skal kjenne at øvelsene er behagelig og gir en lett strekk, men ikke overdriv øvelsene slik at det gjør vondt. Vær oppmerksom på pusten din.

Utstyr du trenger er matte, håndkle eller noe annet å ha under deg.

Avspenning nivå 1

Avspenning nivå 2

Treningshefte - avspenning (pdf)